یک لوگوی موفق

اگر طراح هستید یا به طراحی لوگو علاقه دارید حتما نگاه کردن به لوگوهای مختلف و بررسی آنها برای شما یک تفریح محسوب میشود. احتمالا پیش آمده که لوگویی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و از خود بپرسید که «چرا این فکر به ذهن خودم نرسیده بود؟»
امروزه در مبحث شناخت ویژگیهای یک لوگوی خوب و موفق، اصول مهمی وجود دارند که در هویت بخشی به برندها نقش بسزایی ایفا میکنند. لوگو، هویت تجاری یک برند است و موفقیت آن تاثیر شگرفی در موفقیت برند خواهد داشت.
لوگوهای قوی و برتر:
1- قابل توصیف هستند.
2- به یاد ماندنی هستند.
3- بدون استفاده از رنگ در آنها، کارآمد و موثر هستند.
4- قابل تغییر در اندازه هستند.
5- مرتبط با صنعت مورد نظر هستند.
ویژگیهای اول و دوم به شدت به یکدیگر وابسته هستند. اگر شما نتوانید توصیف کنید که یک لوگو شبیه چیست چگونه میتوانید آن را به خاطر بسپارید. یک لوگوی خوب باید تداعیگر یک شیء یا مفهوم باشد. هرچه این رابطه بهتر برقرار باشد شما بهتر میتوانید آن را به خاطر بسپارید و بدین ترتیب ماندگاری آن در ذهن بالا میرود.
مورد شمارهی سوم از آن جهت مهم است که رنگ نسبت به شکل و فرم در جایگاه دوم قرار داد. طرح لوگو باید آنقدر قوی باشد که نیاز به زنگ نداشته باشد. یک طرح لوگوی خوب معمولا رنگ را در فضای سیاه و سفید موثر واقع شود، هرچه قدر هم که رنگ نتواند به آن اضافه کنند نمیتواند کاری از پیش ببرد.
مورد چهارم نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. چون شما میخواهید از لوگوی شرکت خود در جاهای مختلفی استفاده کنید از بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی گرفته تا هدایای تبلیغاتی خودکار و سررسید و غیره…
همه این هدایای تبلیغاتی بارها و بارها از نظر گذرانده میشوند و نام برند شمار را زنده میکند. در آخر این که باید مربوط به کسب و کاری باشد که برای آن ایجاد هویت میکند.
این امر نیازمند انجام تحقیقات گسترده در صنعت مورد نظر است و نقش مهمی در ایجاد تمایز از سایر رقبای فعال در بازار ایفا میکند. مثلا در نظر بگیرید که یک شرکت تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی نیاز به یک لوگو دارد. لوگوی این شرکت ضمن رعایت نکات ذکر شده باید به گونهای طراحی شود که حس زیبایی، نرمی، لطافت و پاکیزگی را به مخاطب القا کند.
برای بررسی و شرح بهتر موارد ذکر شده، یک لوگو انتخاب کردیم. این لوگو مربوط به دانشگاه آزاد (OPEN UNIVERSITY) در انگلستان است. این دانشگاه، یکی از برترین سازمانها و موسسات آموزشی از راه دور انگلیس محسوب میشود. میتوانید از وبسایت این دانشگاه دیدن کنید و ببینید که چگونه طرح لوگوی دانشگاه در متن و اندازه کوچکتر استفاده شده است. اگر خوب دقت کنید؛ خواهید دید که تغییرات بسیاری در لیاوت متن وجود دارد. این تغییرات باعث میشود که برای بارآفرینی لوگو در فرمتهای مختلف، آزادی عمل بیشتری وجود داشته باشد و استفاده از آن شرایط گوناگون آسانتر باشد.
اما آنچه بیش از همه در طراحی این لوگو به چشم میآید، سادگی آن است. این لوگو دو عنصر اصلی دارد: دو حرف انگلیسی O و U که حروف ابتدایی اختصاری نام دانشگاه را تشکیل میدهند. این لوگو در طی سالهای گذشته تغییرات بسیاری به خود دیده است و همیشه در آن از افکت «شیشه یا گلس» استفاده نشده است. باید به این موضوع اشاره کنیم که تکنیکها و افکتهای مختلفی در طراحی لوگو مورد استفاده قرار میگیرند که به سرعت در حال تغییر هستند. اگر میخواهید که لوگوی به روزی داشته باشید باید از تکنیک به روز استفاده کنید.
مشاهده میکنید که در گذشته لوگوی دانشگاه OU چگونه بوده است.
در تایپوگرافی این لوگو مشکلاتی وجود داشت اما طرح آنها همچنان برجسته، به یاد ماندنی، قابل توصیف، قابل بازآفرینی و قابل استفاده در اندازه بود.
آیا شما لوگویی سراغ دارید که به نظرتان جالب بوده و در آن از این پنج مؤلفه جهانی استفاده شده باشد؟ آیا به نظرتان مورد دیگری نیز وجود دارد که بخواهید به مطالب فوق اضافه کنید.
منبع: ماهنامه بینالمللی چاپ و تبلیغات کشور، سال ششم، شماره 66، ص 26-27.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
۳۹ آمار مربوط به رصد شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۳: تحلیل داده ها و سهم بازار
در این مقاله، به بررسی برخی آخرین گزارش ها و آمارهای رصد شبکه های اجتماعی می پردازیم که در حال حاضر چشم انداز بازاریابی را شکل می دهند.
دیدگاهتان را بنویسید