۳۹ آمار مربوط به رصد شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۳: تحلیل داده ها و سهم بازار
شبکه های اجتماعی در عین حال که قدرتمندند، قابلیت های خطرناکی نیزدارند. بنابراین منطقی است که شما بخواهید هر نظری در مورد نام برندتان را در آنلاین پیگیری کنید. رصد شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که مطلع شوید که دیگران درباره کسب و کار شما چه می گویند، از بررسی ها و پرسش های مربوط به محصول تا شکایاتی در مورد خدمات تعمیر و نگهداری که مشتریان شما آنلاین ارسال می کنند.
در این مقاله، به بررسی برخی آخرین گزارش ها و آمارهای رصد شبکه های اجتماعی می پردازیم که در حال حاضر چشم انداز بازاریابی را شکل می دهند. همچنین، به بهترین شیوه های رصد شبکه های اجتماعی و برخی از بهترین نرم افزارهای رصد شبکه های اجتماعی که به شما در این زمینه کمک می کنند، پرداخته خواهد شد
آمار رشد بازار تبلیغات در شبکههای اجتماعی
نقش شبکههای اجتماعی در چشمانداز بازاریابی در دهه گذشته به شکل چشمگیری متحول شده است. با وجود بیش از ۴.۵ میلیارد کاربر فعال شبکههای اجتماعی در سراسر جهان، بسترهای شبکه های اجتماعی به کسب و کارها فرصتهای بیشتری برای رسیدن به بازار هدف گستردهتر و تعامل با مشتریان فعلی خود به نحوی که قبلاً امکانپذیر نبود را فراهم کرده است. بنابراین، در نظر گرفتن یک استراتژی شبکههای اجتماعی به بخشی ضروری از استراتژی بازاریابی هر برند تبدیل شده است.
اگر چه تبلیغات تلویزیونی، چاپی و رادیویی همچنان پا برجا هستند، اما ظهور شبکههای اجتماعی، بازی بازاریابی بسیاری از کسب و کارها را به کل تغییر داده است. با استفاده ماهرانه از شبکههای اجتماعی، حتی کسب و کارهای کوچک با بودجه کمتر در بازاریابی، میتوانند هویت منحصر به فردی را برای برند خود ایجاد کنند و به عنوان رهبران صنایع خود مطرح شوند.
با توجه به افزایش نفوذ دستگاههای موبایل، تبلت و دستگاههای الکترونیکی دیگر، شبکه های اجتماعی به یک معدن طلا در بازاریابی تبدیل شدهاند. به عبارتی دیگر، شبکههای اجتماعی به کسب و کارها امکان میدهند تبلیغات را به مخاطبین هدف خود ارائه دهند. برای درک بیشتر ابعاد رشد شبکههای اجتماعی، مجموعه ای از آمار رشد بازار تبلیغات در شبکههای اجتماعی در زیر آورده شده است:
- با توجه به گزارش شرکت تحقیقاتی بیزینس ریسرچ که در ابتدای سال 2022 منتشر شد، حجم بازار جهانی تبلیغات در شبکههای اجتماعی از 159.68 میلیارد دلار در سال 2021، با نرخ رشد سالانه متوسط 39.7 درصدی، به 223.11 میلیارد دلار در سال 2022 میرسد. (Business Research Company, 2022)
- همچنین تا سال 2026 با نرخ رشد سالانه متوسط 39 درصدی، حجم بازار تبلیغات در شبکههای اجتماعی به 833.50 میلیارد دلار خواهد رسید. (Business Research Company, 2022)
- با توجه به گزارش شرکت تحقیقاتی آیبیسوورلد که در سال 2021 منتشر شد، حجم بازار سایتهای رصد شبکههای اجتماعی در ایالات متحده آمریکا، بین سالهای 2017 تا 2022 با میانگین رشد بیش از 20 درصدی در هر سال، افزایش یافته است. (IBISWorld, 2021)
- تنها در سال 2022، حجم بازار سایتهای رصد شبکههای اجتماعی با رشد 15.6 درصدی به تقریبا 72.2 میلیارد دلار رسید. (IBISWorld, 2021)
- از سوی دیگر، بازار تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی در سال 2021 به 3.2 میلیارد دلار رسید (Markets and Markets, 2021)
- انتظار می رود که تا سال 2026، سهم این بازار به 9.3 میلیارد دلار رشد کند (Markets and Markets, 2021)
توزیع جمعیت کاربران شبکههای اجتماعی – آمارهای جمعیتشناسی
رصد شبکههای اجتماعی، به مجموعهای از فعالیتهایی گفته میشود که به منظور جمعآوری بازخوردها و نظرات کاربران درباره محصولات و خدمات شرکتها انجام میشود. با این کار نه تنها امکان مشاهده نظرات و انتقادات کاربران درباره برند شما فراهم میشود، بلکه با تحلیل دادههای به دست آمده از رصد شبکههای اجتماعی، اطلاعاتی درباره جمعیت و هویت کاربران هدف شما نیز به دست میآید. این کار باعث میشود که برنامههای بازاریابی شما به شیوهای اجرا شود که با ویژگی های بازار هدف مدنظر شما همخوانی داشته باشد و احتمال خرید محصولات و خدمات شما را افزایش دهد.
در رصد شبکههای اجتماعی، دادههای جمعیتشناختی برای درک کسانی که به برند شما علاقمند هستند و شبکههای اجتماعی که باید به آنها توجه کنید، بسیار مهم است. شناخت دادههای جمعیتی مخاطبین بالقوه شما همچنین میتواند به شما کمک کند تا استراتژی بازاریابی خود را بهینهسازی کنید. با این کار، میتوانید یک برنامه بازاریابی شبکههای اجتماعی بر اساس این داده ها راهاندازی کنید که به شما فرصتهای بهتری برای افزایش نرخ تعامل (engagement rates) ارائه میدهد.
برای نشان دادن اطلاعات کلی در مورد کاربران فعال در شبکه های اجتماعی در زیر، اطلاعات دموگرافیکی بسیار مهم در درک جمعیت هدف و شبکه های مختلف استفاده شده است. اطلاعات دموگرافیکی مشتریان بالقوه شما، همچنین میتواند به شما کمک کند تا استراتژی بازاریابی خود را بهینه کنید. با این روش، میتوانید یک برنامه بازاریابی بر مبنای دادهها طراحی کنید که باعث میشود نرخ جذب مخاطبان شما بالاتر رود.
- هر ماه بیش از 2.91 میلیارد کاربر فعال در فیسبوک وجود دارد. (Meta Platforms, 2022)
- کاربرانی که در سنین ۲۵ تا ۳۵ سال هستند، بیشترین گروه سنی کاربران فیسبوک را تشکیل میدهند. (We Are Social, 2022)
- میانگین زمانی که کاربران فیسبوک روزانه در این بستر صرف می کنند 33 دقیقه است. (Sprout Social، 2022)
- 4% از کاربران اینستاگرام، زن هستند (Sprout Social, 2022).
- 8 درصد کاربران اینستاگرام مرد هستند (Sprout Social, 2022).
- تقریباً 40 درصد از نسل Z اعلام کردهاند که تبلیغات برندهایی که در TikTok مشاهده میکنند تأثیر شخصی بر آنها دارد. (Sprout Social, 2022)
- با توجه به آمار جمعآوری شده، بیشترین و فعالترین کاربران تیکتاک در گروه سنی بین 10 تا 19 سال قرار دارند (Sprout Social, 2022).
- میانگین زمانی که کاربران تیک تاک روزانه صرف مشاهده این برنامه میکنند، 89 دقیقه است. (Sprout Social, 2022)
- تعداد کاربران فعال روزانه توییتر 211 میلیون نفر است که از 187 میلیون نفر در سال قبل افزایش یافته است. (Sprout Social, 2022)
- ۲۲ درصد کاربران لینکدین به طور روزانه به این بستر دسترسی دارند، در حالی که ۶۳ درصد آنها هفتگی از این سرویس استفاده می کنند. (Sprout Social, 2022)
- ۷۰٪ از کاربران پینترست اظهار کردهاند که در زمینه تحقیق در مورد محصولات برندهایی که دوست دارند، به این بستر اعتماد دارند. (Sprout Social, 2022)
- “44٪ از افراد از قسمت فروشگاهاینستاگرامبرای مرور محصولات و خرید از برندها استفاده می کنند. (Sprout Social, 2022)”
محبوبترین نرمافزارهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی
Hubspot marketing به شما امکان میدهد تا مقیاس بازاریابی شبکههای اجتماعی خود را گسترش دهید.
Semrush ابزارهای پیشرفتهای برای رصد شبکههای اجتماعی در اختیارتان می گذارد که به شما در جذب مخاطب، جلب توجه به برند شما و افزایش نرخ تبدیل کمک میکند.
Mayple یک بستر بازاریابی روی اینترنت است که به شما کمک می کند کمپین هایتان را در شبکههای اجتماعی رصد و مدیریت کنید.
Lucidya یک ابزار رصد شبکههای اجتماعی قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی است که به شما کمک می کند تمام گفتگوهای مشتری و نظرات در مورد برندتان را به گزارش ها و بررسی های عملی تبدیل کنید.
Influenex یک بستر بازاریابی بوسیله اینفلوئنسرها(افراد تاثیرگذار و پرمخاطب) است که به شرکتها امکان جستجو، مدیریت، تجزیه و تحلیل و ارتباط با اینفلوئنسرها را در شبکههای اجتماعی مختلف فراهم میکند. این ابزار به شما کمک میکند تا از بین هزاران اینفلوئنسرها، بهترین فرد را برای همکاری در کمپینهای بازاریابی شبکههای اجتماعی خود پیدا کنید.
آمار کلی استفاده از شبکههای اجتماعی
بسترهای شبکههای اجتماعی ابزارهای قدرتمندی برای شناساندن برند، جریان سازی، و ارتباط مستقیم با مصرفکنندگان آنلاین هستند. برای بیشتر برندها، شبکههای اجتماعی عاملی مهم و مؤثر است که در آن میتوانند تبلیغات دیجیتال کسب و کار خود و محصولات و خدماتی که ارائه میدهند را نمایش دهند. به دلیل تعداد بسیار زیاد کاربران فعال شبکههای اجتماعی، استفاده از بازاریابی در شبکههای اجتماعی به برندها کمک میکند تا با انتشار محتوای تبلیغاتی در این بسترها، به مخاطبان گستردهتری دسترسی پیدا کنند.
در هر حال، بازاریابی در شبکههای اجتماعی تنها به ارسال تبلیغات دیجیتالی برای مشتریان از طریق شبکههای اجتماعی به پایان نمیرسد. استفاده از ابزارهای رصد شبکههای اجتماعی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتالی شما میتواند به شما کمک کند تا شناسایی و تعیین کنید که درباره کسبوکار شما چه چیزی گفته میشود و همچنین نگرش کاربران آنلاین به برند شما چگونه است. بهترین راه حلهای رصد شبکههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد تا مطالب مثبت و منفی در مورد برند خود را پیگیری کرده و در نتیجه، استراتژیهای کسبوکار خود را بهبود بخشید و اشکالات موجود در کمپینهای خود را برطرف کنید.
علاوه بر این، دانستن اینکه کاربران چطور از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، میتواند به شما کمک کند تا استراتژیهای بازاریابی دیجیتال خود را بهینه کنید و ببینید کدام کمپینهای بازاریابی در رسانههای اجتماعی برای شما بهتر ویا بدتر عمل میکنند. در زیر برخی از آمارهای استفاده از شبکههای اجتماعی مرتبط که میتوانند به شما در درک فعالیتهای کاربران و چگونگی جلب توجه آنها کمک کنند، آمده است.
- حدود 58.4٪ از کل جمعیت جهان از کاربران فعال شبکه های اجتماعی هستند (Smart Insights, 2022).
- امروزه، تقریباً 4.62 میلیارد کاربر فعال شبکه های اجتماعی وجود دارند. (Smart Insights, 2022)
- میانگین زمانی که افراد در بسترهای شبکههای اجتماعی صرف میکنند، ۲ ساعت و ۲۷ دقیقه است. (Smart Insights, 2022)
- 43٪ از جمعیت جهان طی بحران کووید-۱۹، بیشتر از قبل روی شبکههای اجتماعی زمان صرف میکردند. (Smart Insights, 2022)
- 4٪ از کل کاربران اینترنت حساب های شبکه های اجتماعی دارند (Smart Insights, 2022).
- ۸۴٪ از کاربران شبکههای اجتماعی در ایالات متحده متعلق به ۱۸ تا ۲۹ ساله ها هستند. (Smart Insights, 2022)
- تقریبا 91 درصد از تمام کاربران شبکههای اجتماعی از دستگاههای تلفن همراه خود برای دسترسی به بسترهای مختلف شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. (Oberlo, 2021)
آمار استفاده تجاری از ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی
شبکههای اجتماعی در حالت پویا و همیشگی خود هستند، و برای همگام شدن با آنها، رصد فعالیتهای اجتماعی مشتریان درباره برند شما اهمیت دارد. این شامل تعیین بسترهای اجتماعی است که مشتریان بیشتری از آنها استفاده میکنند و دانستن اینکه نرخ اشتراک مطالب شما در کدام شبکه اجتماعی بیشتر است، همچنین ردیابی هشتگها، کلمات کلیدی و نظرات درمورد برندتان. توجه به معیارهای کلیدی مانند برایند خوب یا بد بودن حس کابران شبکههای اجتماعی در مورد برندتان، بازدهی فعالیتتان در شبکه های اجتماعی میتواند به شما کمک کند تا اطلاعاتی درباره مخاطبین خود و روند جدیدترین تحولات در شبکههای اجتماعی داشته باشید.
پیگیری گفتگوهای شبکههای اجتماعی و ردیابی ارتباطات شبکههای اجتماعی، روشهای موثری برای بهرهبرداری از شبکههای رو به رشد شما هستند. با شناختن مشتریان خود و مطالبات آنها درباره سازمان شما، میتوانید به راحتی در مباحث و گفتگوهای قدرتمند شبکههای اجتماعی شرکت کرده و باعث افزایش شانس جذب مشتری شوید و فرصتهای منحصر به فردی را برای برقراری تعامل با برند خود، فراهم کنید.
در زیر، تعدادی آمار جالب را که نشان می دهد چقدر رصد شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها به هر اندازه و شکلی که هستند مهم است را خواهید یافت.
- 51٪ از برندها رصد شبکه های اجتماعی را به عنوان بخشی از تلاش های بازاریابی خود استفاده می کنند (Emplifi, 2021).
- 63٪ از تیم های بازاریابی معتقدند که رصد پارامترهای شبکه های اجتماعی در سال های آینده مهمتر خواهد شد (EveryoneSocial, 2021) .
- 79٪ از خریداران آنلاین انتظار دارند برندها در شبکههای اجتماعی به پرسشها و درخواستهای آنها در کمتر از یک روز پاسخ دهند (EveryoneSocial, 2021).
- میانگین نرخ پاسخدهی برندها کمتر از 25 درصد برای کسب و کارهای مختلف در تمام صنایع است (EveryoneSocial, 2021).
- اغلب کسبوکارها باور دارند که پیدا کردن مشتری جدید، حداقل ۷ برابر سختتر از نگهداشتن مشتریان فعلی است (EveryoneSocial, 2021).
- 71٪ از کسب و کارها معتقدند که رصد شبکه های اجتماعی به آنها بینش های ارزشمندی درباره مشتری می دهد که می توانند با سایر بخش های سازمانشان به اشتراک بگذارند.
تأثیر رصدشبکههای اجتماعی بر آمار بازاریابی
شبکههای اجتماعی به مردم امکان برقراری تعامل و ارتباط با برندهایی که دنبال میکنند، و همچنین با خریداران دیگری که به همان موضوع علاقهمند هستند، فراهم میکند. بنابراین، بدون توجه به اینکه کسبوکار شما در شبکههای اجتماعی فعال باشد یا نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که برخی از مشتریان شما تجربیات خود را درباره برند شما از طریق بسترهای مختلف شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند و درباره آن گفتگو کنند.
امروزه بسیاری از خریداران آنلاین برای بحث درباره برندهای مورد علاقه خود و محصولاتی که تست کردهاند به شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند. همچنین معمولاً نظرات، پیشنهادات و بازخوردهای خود را ارائه میدهند و زمانی که با تجربهای بد از یک برند مواجه میشوند، شکایت میکنند. به عنوان مالک یا مدیر بازاریابی کسبوکار، مسئولیت پاسخگویی به پرسشهای مشتریان و مشارکت مثبت در پستهای شبکههای اجتماعی که در آنها تگ شدهاید را دارید.
یک استراتژی موثر برای رصد شبکه های اجتماعی می تواند یک باعث یک تحول و جهش برای کسب و کار شما باشد و به شما تصویر کاملی از همهی چیزهایی که با برند شما روی شبکههای اجتماعی در ارتباط است ارائه دهد. به طور مهم تر، رصد شبکه های اجتماعی برای شما تحلیلهای عمیقی از گفت وگوهای آنلاین در مورد برند شما در شبکههای اجتماعی فراهم می کند.
- 54٪ از کاربران اینترنت برای تحقیق در مورد محصولات به شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند (Oberlo, 2021) .
- 49% از خریداران آنلاین به توصیه های افراد مؤثر در شبکه های اجتماعی برای خرید اعتماد دارند (Oberlo, 2021) .
- ۸۰ درصد تمامی توییتهای مربوط به خدمات مشتریان، منفی هستند (EveryoneSocial, 2021) .
- کسب و کارها میتوانند با پاسخ دادن به شکایات مربوط به برندشان در شبکههای اجتماعی، میزان رضایت مشتری را تا ۲۵ درصد افزایش دهند (EveryoneSocial, 2021) .
- تقریبا 96٪ از تمام مشتریان ناراضی به برندها اطلاع نمی دهند، اما احتمالا با دوستانشان در شبکه های اجتماعی درباره آن صحبت خواهند کرد (EveryoneSocial, 2021) .
- از طریق رصد شبکه های اجتماعی، برندها می توانند نرخ فعالیت (activity rate)خود را تا حدود 25٪ افزایش دهند (EveryoneSocial, 2021) .
- 49 درصد از خریداران آنلاین، به دلیل کیفیت نامناسب محصولات یا پشتیبانی ضعیف، برندها را در شبکه های اجتماعی فالو نمی کنند (Fast Company, 2020) .
- دلایل دیگری که باعث دنبال نکردن برندها در شبکههای اجتماعی توسط خریداران آنلاین میشوند عبارتاند از: 45 درصد محتوای نامربوط و 45 درصد تعداد زیاد تبلیغات (Fast Company, 2020) .
رصد شبکههای اجتماعی: کلید موفقیت در بازاریابی در شبکه های اجتماعی
تماس با مشتریان و پاسخ به سوالات آنها از طریق شبکههای اجتماعی ممکن است به نظر ساده و آسان بیاید، اما در واقع این طور نیست. اما خوشبختانه امروزه ابزار های زیادی برای رصد شبکههای اجتماعی وجود دارند.
در این مقاله مجموعهای قدرتمند و با دقت و وسواس انتخاب شده از آمارهای جدید رصد شبکههای اجتماعی در سراسر جهان تقدیم گردید. گزارشها و دادهها دروغ نمیگویند، کسب و کارهایی که برنامهی قوی برای رصد شبکههای اجتماعی دارند، امکان غلبه بر رقبا و رسیدن به بازار هدف بزرگتر را دارند. با توجه به اینکه شبکههای اجتماعی به طور روزانه بیشتر با زندگی خریداران آنلاین یکپارچه میشوند، پیگیری از چیزی که دیگران درباره برند شما میگویند، میتواند به شما کمک کند تا در برابر مشتریان خود پاسخگو و جذاب تر باشید.
رصد شبکههای اجتماعی نیاز به کار بسیاری دارد، اما با استراتژیها و ابزارهای مناسب، میتوانید بهبود روابط با مشتریان خود و افزایش شناخت برند خود بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آمار جدیدترین شبکههای اجتماعی، میتوانید به مقالات آینده مارا نیز بررسی کنید.
در صورت تمایل به دیدن مقاله زبان اصلی اینجا کلیک کنید
منابع
- Business Research Company. (2022). Social Media Market Analysis, Size And Trends Global Forecast To 2022–2030. Business Research Company.
- Chaffey, D. (2022, April 1). Global social media statistics research summary 2022. Smart Insights.
- Emplifi. (2021). Report: Social Media Listening – An Essential Marketing Tool in 2021| Emplifi.
- EveryoneSocial. (2021, March 30). The 20 Social Listening Statistics Your Company Must Know. EveryoneSocial.
- Fast Company. (2020, June 24). Hey brands, this is why your customers are unfollowing you. Fast Company.
- GlobalWebIndex. (2021, December 29). 30 Crucial Social Media Marketing Statistics – TrueList 2022. GlobalWebIndex.
- IBISWorld. (2021). IBISWorld – Industry Market Research, Reports, and Statistics. IBISWorld.
- Markets and Markets. (2021). Social Media Analytics Market. Markets and Markets.
- Meta Platforms. (2022). Meta Earnings Presentation Q4 2021. Meta Platforms.
- Oberlo. (2022, March 30). 10 Social Media Statistics You Need to Know in 2021 [Infographic]. Oberlo.
- Sprout Social. (2022, March 2). Social media demographics to inform your brand’s strategy in 2022. Sprout Social.
- We Are Social. (2022). Digital 2021 Global Overview Report. We Are Social.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
یک لوگوی موفق
اگر طراح هستید یا به طراحی لوگر علاقه دارید حتما نگاه کردن به لوگرهای مختلف و بررسی آنها برای شما یک تفریح محسوب میشود. احتمالا پیش آمده که لوگویی شما را به شدت تحت تاثیر یک لوگری شوید و از خود بپرسید که «چرا این فکر به ذهن خودم نرسیده بود؟»
دیدگاهتان را بنویسید